MPaR'08 - artykuł nr 26


 

Pokaż spis treści MPaR'08
 

Zmiany preferencji konsumentów - modele oparte na automacie komórkowym

Agnieszka Kowalska-Styczeń

Streszczenie:

W pracy Zmiany preferencji konsumentów - modele oparte na automacie komórkowym (A. Kowalska-Styczeń) przedstawiono dwa modele zachowań konsumentów, model wpływu najbliższego otoczenia na zmianę preferencji konsumentów i model uwzględniający dodatkowo oddziaływanie reklamy na podejmowanie decyzji przez konsumentów. Działanie modeli oparto na działaniu dwuwymiarowego automatu komórkowego. W obu modelach na zachowanie konsumentów miało wpływ najbliższe otoczenie, czyli rodzina, przyjaciele, znajomi, którego odzwierciedleniem w modelu są cztery komórki otaczające wybranego konsumenta (otoczenie von Neumana). Zachowanie konsumentów opisano regułami, które definiują postępowanie konsumenta na etapie t + 1 w zależności od zachowania jego otoczenia na etapie t oraz stwarzają możliwość przemieszczania się konsumentów w systemie.

Nota bibliograficzna:

Agnieszka Kowalska-Styczeń. (2008). Zmiany preferencji konsumentów - modele oparte na automacie komórkowym. W: Tadeusz Trzaskalik (red.), Modelowanie Preferencji a Ryzyko '08. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, s. 345-354